Nauka przez doświadczenie to zajęcia rozwijające zainteresowania przyrodnicze uczniów. Ciekawość poznawcza, więcej widzieć, słyszeć, to naturalna potrzeba każdego ucznia. Zadaniem edukacji przyrodniczej jest odpowiedzieć na pytania ucznia, wywołanie nowych pytań, rozbudzenie ciekawości poznawczej wobec otaczającej rzeczywistości.
W tym tygodniu na lekcji biologii uczniowie klas 6, 7, i 8 badały zawartość witaminy C w wybranych owocach – cytrynie, pomarańczy, grejpfrucie, winogronie i w sokach z kartonika odpowiednich do danego owocu. W doświadczeniu wykorzystaliśmy przygotowany krochmal i jodynę. Jodyna zabarwia skrobię na granatowo. Dodanie witaminy C do roztworu skrobi powoduje jego odbarwienie. Im więcej witaminy C, tym odbarwienie zachodzi szybciej.
Do kieliszków zawierających krochmal i jodynę, dodawaliśmy soki bezpośrednio wyciśnięte z owoców oraz soki z kartonika. Były to nasze próby badawcze. Obserwując zmiany zachodzące w roztworach skrobi doszliśmy do wniosku, że owoce takie jak grejpfrut, pomarańcze i cytryna (zmiana zabarwienia nastąpiła po dodaniu 50 kropli) zawierają więcej witaminy C niż winogrono (zmiana zabarwienia nastąpiła po 110 kroplach). Natomiast soki z kartonika zawierają witaminy C w dużo mniejszych ilościach (zmiana zabarwienia nastąpiła po ok. 200 kroplach). Kropelki z witamina C zakupioną w aptece były faktycznie bardzo bogate w tę witaminę. Roztwór skrobi odbarwił się po dodaniu 7 kropli.